بازی لیزر تگ در ایران

پیام رسان های داخلی چقدر آمادگی دارند؟

پیام رسان های داخلی چقدر آمادگی دارند؟ لیزر تگ: در شرایطی كه حالا سایت های ایرانی با اتكا به سرورهای داخلی پاسخگوی نیاز كاربران هستند، اما برخی شواهد نشان می دهند پیام رسان های داخلی در غیاب 100 درصدی نمونه های خارجی، هنوز كاملا از پس اقناع كاربران برنیامده اند.


به گزارش لیزر تگ به نقل از ایسنا، بعد از فیلترینگ شبكه های اجتماعی از فیسبوك و توییتر و پیام رسان هایی مانند وایبر و وی چت، با روی كار آمدن واتس اپ، تلگرام و اینستاگرام بعنوان شبكه های اجتماعی نسل جدید انتظار می رفت سرنوشت مشابهی گریبانگیر آنها شود و حتی در مقطعی انتقال سرورهای شبكه های اجتماعی خارجی به داخل مطرح بود كه در نهایت به جایی نرسید.
هرچند با فیلترینگ موقت تلگرام و اینستاگرام و رفع فیلتر آنها، این امید در دل كاربران ایرانی به وجود آمده بود كه وعده هایی در خصوص این كه فیلترینگ اتفاق نمی افتد، تحقق یابد، اما بنا به مقتضیات زمان و ضرورت تصمیم برای پالایش، بالاخره تلگرام فیلترینگ ادامه دار را برای مدت بیشتر از یك سال و نیم تجربه می كند.
اما این روزها در صورتیكه با وجود محدودیت هایی كه برای اینترنت جهانی و دسترسی كاربران ایجاد شده، سایت های ایرانی با بهره گیری از سرورهای داخلی، به فعالیت خود ادامه می دهند، در كنار انواع اپلیكیشن های حمل و نقل و مسیریاب، فروشگاه های آنلاین داخلی شبكه شتاب بانكی و شبكه خدمات رسانی بانك ها، بااینكه پیام رسان هایی هم هستند كه با بازگشت كاربران روبه رو شده باشند، اما همین جاست كه نقص خدمات بومی بر بستر شبكه ملی اطلاعات نسبت به نمونه های خارجی آن آشكار می شود.
پیام رسان های داخلی در طول چند سال قبل شروع به كار كرده و مشغول فعالیت شده اند، اما بیش ترین نمود استفاده از این ابزارهای داخلی زمانی خودرا نشان داد كه پیام رسان خارجی تلگرام فیلتر شد و این مساله فرصتی به پیام رسان های داخلی داد كه وارد عرصه رقابت شوند.
هرچند برخی كارشناسان و مفسرین همان زمان هم معتقد بودند فیلترینگ پیام رسان های خارجی تنها راه مناسب برای پشتیبانی از پیام رسان های داخلی نیست، این روند تا امروز ادامه دار شده است و البته از جانب برخی مسؤولان همواره به رشد پیام رسان های داخلی بعد از اعمال فیلترینگ روی تلگرام و خروج بیشتر كاربران از آن و كوچ به شبكه های داخلی اشاره شده است. البته فعالیت ادامه دار تلگرام اصلی با فیلترشكن و نسخه های فارسی اش با پروكسی های داخلی، همواره مورد انتقاد قرار داشته است.
از طرفی هم اكنون كه دسترسی به اینترنت جهانی و به تبع آن تمامی شبكه های اجتماعی و پیام رسان های خارجی هم امكانپذیر نیست و حتی با استفاده از فیلترشكن هم در دسترس نیستند، بازگشت مردم به سرویس های داخلی از موتورهای جست وجو تا پیام رسان های داخلی افزایش یافته است. با این وجود، بنظر می رسد این پیام رسان های بومی نتوانستند آن طور كه باید و شایسته است، نیاز كاربران را برطرف كنند، یكی از علل آن می تواند مشكلات فنی این پیام رسان ها باشد.
بنا به مواردی كه در سند تبیین الزامات شبكه ملی اطلاعات آمده است، دسترسی مردم به محتوا و خدمات داخلی نباید منوط به اتصال به اینترنت باشد؛ كما اینكه اتصال به سرویس های داخلی در این روزها كه اینترنت جهانی از دسترس خارج شده، حاكی از همین سوژه است. اما در كنار تمامی خدماتی كه با وجود محدودیت های ایجادشده همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند، به اذعان كاربران، پیام رسان های داخلی نتوانستند جای خالی پیام رسان های خارجی و حتی فیلترشده را پر كنند.
همین طور درحالی كه مسئولان ارتباطی كشور ادعای پیاده سازی ۸۰ درصدی شبكه ملی اطلاعات را دارند، بگفته سیدابوالحسن فیروزآبادی -رییس مركز ملی فضای مجازی- این ۸۰ درصد حاكی از پیاده سازی شبكه ارتباطی است و طبق سند الزامات شبكه ملی اطلاعات كه به شفافی خدمات كاربردی پایه همچون موتور جست وجو، پیام رسان، خدمات ابری و ایمیل را اعلام نموده، این شبكه هنوز بطور كامل پیاده سازی نشده است.
فیروزآبادی چندی قبل با بیان این كه مركز ملی فضای مجازی چند نوع خدمت در اسناد خود تعریف كرده كه یكی خدمت پایه كاربردی است كه مربوط به شبكه ملی اطلاعات است، اظهار داشته بود: اگر شبكه ملی اطلاعات این خدمات پایه را نداشته باشد، نمی توان به آن شبكه ملی اطلاعات گفت و در واقع صرفا شبكه ارتباطی است. وقتی حدودا بیشتر از ۸۰ درصد از پیام رسان های مورد استفاده كشور خارجی است، بدین سبب هنوز ما شبكه ملی اطلاعات نداریم.
در نظرسنجی انجام شده توسط ایسپا، در تیرماه سال جاری، در پاسخ به این كه از كدام یك از شبكه های اجتماعی استفاده می كنید؟ این آمار به دست آمد كه: ۴۲.۸ درصد شركت كنندگان از واتس اپ، ۴۲.۴ درصد از تلگرام، ۳۹.۵ درصد از اینستاگرام، ۲.۸ درصد از سروش، ۲.۳ درصد از فیس بوك، ۱.۹ درصد از توییتر، ۰.۸ درصد از لاین، ۰.۷ درصد از بله، ۰.۶ درصد از آی گپ، ۰.۵ درصد از گپ، ۰.۲ درصد از بیسفون و ۰.۱ درصد از ساینا استفاده می نمایند.
این آمار و استفاده كاربران از شبكه های اجتماعی داخلی نشان میدهد حتی در شرایطی كه به سبب قطعی اینترنت، كاربران برای رفع نیاز خود به ابزارهای بومی بازگشت كنند، نمی توانند از خدمات لازم بهره مند شوند و فراتر از سوژه امنیت پیام رسان ها و حفظ حریم شخصی كه اساسا یكی از لازمه های رجوع كاربران به پیام رسان های داخلی محسوب می شود، مشكلات فنی آنها همچنان پابرجا است.
در هر صورت، كارشناسان تاكید دارند كه باید در شرایط مناسب و حتی قبل تر از ایجاد محدودیت برای پیام رسان های خارجی، پیام رسان داخلی با پشتیبانی از توان داخلی و با مزیت هایی همچون برقراری تماس تصویری و تبادلات پولی و غیره راه اندازی می شد تا كاربران، به واسطه مزیت های نسبی این پیام رسان ها و به صورت اقناعی آنرا انتخاب كنند. البته بنظر می رسد پیام رسان های مطرح داخلی با توانمندی های كه به وجود آورده اند، توانایی پذیرش قسمتی از كاربران فعلی را دارند.




منبع:

1398/09/02
17:36:55
5.0 / 5
4631
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
x
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳

لیزر تگ

لیزر و بازی

lazertag.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لیزر تگ محفوظ است