بازی لیزر تگ در ایران
بررسی بازار كار ایران در شرایط تحریم؛

رشد ۴۶درصدی استخدام در كسب وكارهای دیجیتال

رشد ۴۶درصدی استخدام در كسب وكارهای دیجیتال لیزر تگ: گزارش تازه ای از آمار بازار كار ایران در مقایسه سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ نشان داده است كه به رغم افزایش تحریم ها، كسب وكارهای دیجیتال و استارت آپها رشد ۴۶ درصدی را در سوژه استخدام تجربه كرده اند.


به گزارش لیزر تگ به نقل از مهر، با وجود اینكه در ایام تحریم، گران شدن لحظه ای ارز و نوسان بازار، خیلی از كسب و كارهای ایرانی را با مشكل مواجه كرد و خیلی از شركت های بزرگ ایرانی مجبور به تعدیل نیرو شده و بعضی استخدام نیروی جدید را متوقف كردند، اما شواهد نشان داده است كه برخی كسب وكارهای فناوری اطلاعات نه تنها متوقف نشده اند كه حتی استخدام نیروی كار در آنها افزایش هم داشته است. طبق تازه ترین گزارش انتشار یافته از طرف شركت دانش بنیان ایران تلنت، درسال ۲۰۱۸ كسب وكارهای دیجیتال و استارت آپ های ایرانی ۴۶ درصد رشد استخدام داشته اند و تقاضای بازار كار برای متخصصان حوزه كامپیوتر ۱۴ درصد افزایش داشته است. در این گزارش، وضعیت كسب وكارها در زمینه منابع انسانی در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ و در ایام بحران اقتصادی مورد ارزیابی قرار گرفته است. طبق این گزارش، كسب وكارهای دیجیتال و استارت آپ ها ۴۶ درصد رشد استخدام داشته اند. تقاضا برای بعضی شغل ها مثل Developer هم نه تنها افت نداشته، بلكه همچنان سهم بالایی از نیاز كسب وكارها را به خود اختصاص می دهد. آمارها می گویند برخلاف انتظار، در ایام بحران بزرگ ترین تعدیل نیروها در شركت های بزرگ اتفاق افتاده است. حجم استخدام ها بطور كلی ۶ درصد افت داشته است كه این افت برای شركت های بالای ۱۰۰ نفر ۱۳ درصد بوده و برای كسب وكارهای زیر ۱۰۰ نفر ۵ درصد اعلام شده است. اما در مقایسه سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ بیشترین كاهش استخدام مربوط به شركت های مخابراتی با ۷۷ درصد، نیروگاه ها با ۷۰ درصد و شركتهای دارویی و شركت های تجهیزات پزشكی با ۵۸ درصد بوده است. در این میان شركت های خودروسازی با ۳۷ درصد در رتبه بعدی قرار دارند.
بررسی ها نشان داده است كه در یكسال گذشته تنها شغل هایی كه حجم استخدامشان كم نشده است، شغل های مربوط به حوزه فناوری اطلاعات بوده است. به نحوی كه استخدام گروه شغلی مهندس كامپیوتر، نرم افزار و طراح وب در این بازه زمانی افزایش ۱۴ درصدی داشته است. از طرفی، شغل های دسته فروش، بازاریابی و تبلیغات كه همیشه پیشتاز نیازهای نیروی انسانی شركت ها بودند، افت كرده اند. در این دسته بررسی ها نشان داده است كه شغل های فروش كاهش داشتند و در عوض، جایشان را به شغل های بازاریابی داده اند. این مساله به این معنا است كه كسب وكارها تصمیم گرفته اند نیازهایشان در این حوزه را زیربنایی و عمقی تر حل كنند. بیشترین میزان كاهش استخدام هم ۶۱ درصد و در استخدام داروساز اتفاق افتاده است. در بین صنایع مختلف، شركت های دیجیتال و استارتاپ ها با رشد چشم گیر ۴۶ درصد در حجم استخدام، رتبه اول را به خود اختصاص داده اند. شركت های مسافرتی، هتل داری و توریسم با ۳۷ درصد، كاریابی ها و شركت های تامین منابع انسانی با ۳۲ درصد و شركت های مالی، سرمایه گذاری، بیمه و بانك ها با ۲۴ درصد افزایش حجم استخدام در رتبه های بعدی قرار دارند. نگاه دقیق تر به آنچه برای كسب وكارهای ایرانی اتفاق افتاده است می تواند در جهت گیری آینده مجموعه ها در زمینه منابع انسانی و برنامه ریزی نیروهای جوان برای آینده شغلی و ایجاد كسب و كارهای نوپا راهگشا باشد.

1397/11/29
15:19:03
5.0 / 5
4344
تگهای خبر: استارت آپ , اطلاعات , تبلیغات , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
x
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳

لیزر تگ

لیزر و بازی

lazertag.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لیزر تگ محفوظ است