بازی لیزر تگ در ایران
گزارش شاخص جهانی نوآوری۲۰۱۷:

رتبه ۷۵ نوآوری از آن ایران شد

رتبه ۷۵ نوآوری از آن ایران شد به گزارش لیزر تگ برپایه گزارش شاخص جهانی نوآوری۲۰۱۷، ایران از سال ۲۰۱۴ به بعد وضعیت و رتبه خویش را در میان كشورهای مختلف دنیا بهبود بخشیده و از رتبه ۱۲۰ جهان در سال ۲۰۱۴ به ۷۵ جهان صعود كرده است.



به گزارش لیزر تگ به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجمع جهانی اقتصاد هرساله كشورها را به لحاظ رقابت پذیری در سطح بین المللی با یكدیگر مقایسه و رتبه بندی می كند. عامل نوآوری به علت اهمیت خاصی كه دارد مبنایی است برای مقایسه كشورها با یكدیگر كه حاصل این مقایسه را سازمان جهانی مالكیت فكری به همراه دو نهاد بین المللی دیگر هرساله در گزارش GII (Global Innovation Index) بیان می كنند.
گزارش نوآوری جهانی (Global Innovation Index) با هدف بررسی ابعاد مختلف نوآوری و عرضه ابزاری كمكی جهت سیاست گذاری های بلندمدت و كلان كشورها انتشار می یابد تا منجر به رشد نتایج و خروجی های آن، افزایش بهره وری و بهبود وضع اشتغال شود.
در رقابت كشورها با یكدیگر عوامل دیگری به غیر از نوآوری مطرح است كه عبارت است از نهادها و زیرساخت ها، بهداشت و آموزش پایه، ساختار اقتصاد كلان، آموزش عالی، حجم و كارآیی بازار كالا و كار، كارآیی بازارهای مالی و ظرفیت های جذب فناوری.
نوآوری جهانی در طراحی به دو شاخص اصلی زیر بستگی دارد، اول؛ ورودی نوآوری، دوم؛ خروجی نوآوری، كه هر یك از آن ها بر روی ستون ویژه خود متمركز شده است.
برای نخستین مورد در این شاخص كه(ورودی نوآوری) نام دارد: پنج ستون از عناصراقتصاد ملی كه قادر به فعالیت های نوآورانه است نشان داده شده كه عبارت اند از: نهادها، سرمایه انسانی و پژوهش، زیرساخت ها، توسعه بازار، توسعه ی كسب وكار.
شاخص دوم كه (خروجی نوآوری) است، در دو ستون به نمایش درآمده كه عبارت اند از: خروجی تكنولوژی و دانش بنیان و عرصه شناختی، خروجی خلاقانه. هركدام از این ۷ شاخص اصلی زیرمجموعه های خاص خودشان را دارند كه درمجموع به ۱۰۳ شاخص می رسد. اطلاعات این گزارش از پایگاه موسسه شاخص های نوآوری جهان در ماه آوریل ۲۰۱۷ جمع آوری شده است.
در سال ۲۰۱۶ میلادی، در میان كشورهای مورد بررسی بر مبنای شاخص نوآوری جهانی، رژیم صهیونیستی با رتبه ۲۱ در دنیا از وضعیت خوبی برخوردار بوده است. بعد از آن امارات با رتبه ۴۱، تركیه با رتبه ۴۲، عربستان سعودی با رتبه ۴۹، ایران با رتبه ۹۲ و مصر با رتبه ۱۰۷ قرار گرفتند.
این بررسی نشان داده است كه كشورهای مذكور به جز ایران كه با ۱۴ پله صعود و تركیه هم با پیشی گرفتن از عربستان سعودی، تقریباً همه تنزل رتبه داشته اند. در سال ۲۰۱۷ میلادی، كشورهای مورد بررسی بر مبنای شاخص نوآوری جهانی در میان كشورهای مختلف دنیا رژیم صهیونیستی با رتبه ۱۷ در دنیا از وضعیت خوبی برخوردار بوده است.
بعد از آن امارات با رتبه ۳۵، تركیه با رتبه ۴۳، عربستان سعودی با رتبه ۵۵، ایران با رتبه ۷۵ و مصر با رتبه ۱۰۷ قرار گرفتند. این بررسی نشان داده است كه كشور ایران با ۱۴ پله صعود داشته است.
ایران از سال ۲۰۱۴ به بعد وضعیت و رتبه خویش را بر مبنای شاخص نوآوری جهانی در میان كشورهای مختلف دنیا بهبود بخشیده است و از رتبه ۱۲۰ جهان در سال ۲۰۱۴ به ۷۵ جهان صعود كرده است.
هرچند كه در سال ۲۰۱۴ نسبت به ۲۰۱۳ حدود ۷ رتبه تنزل داشته است. یعنی از رتبه ۱۱۳ در سال ۲۰۱۳ میلادی به رتبه ۱۲۰جهان تنزل یافته است. درحالی كه در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال ۲۰۱۴ حدود ۴۵ رتبه صعود كرده است.
رتبه بندی رقابت پذیری در سطح بین المللی بر مبنای شاخص های زیادی صورت می پذیرد. بعضی از این شاخص ها همانند حجم فیلم های بارگذاری شده در یوتیوپ در ایران كاربردی ندارد.
به صورت كلی در این رتبه بندی برخی كشورها همانند سوئد، سوئیس، انگلستان و بعضی از كشورها تقریباً روند ثابتی دارند و همواره در میان ۱۰ كشور برتر قرار می گیرند. در میان كشورهای درحال توسعه جابجایی رتبه ها به نسبت زیاد است. در این بین كشورهای منطقه به خصوص كشورهایی مانند عربستان سعودی هرچند از رتبه نسبتاً خوبی برخوردار می باشد ولی در كل طی سال های موردبررسی روندی نزولی داشته است.
ولی كشورهای مانند تركیه كه در یك برهه زمانی درگیر مشكلات داخلی بوده است، در بیشتر سال ها روند رو به رشدی داشته است. ایران هم از سال ۲۰۱۴ به بعد بهبود نسبتاً مناسبی در رتبه خود داشته است، یعنی از رتبه ۱۲۰ در سال ۲۰۱۴ به رتبه ۷۵ جهان در سال ۲۰۱۷ صعود كرده است.
اگر روند رشد به این نحو ادامه پیدا كند رشد جمهوری اسلامی ایران می تواند به وضعیت و جایگاه بهتری دست یابد.
 

1396/08/30
20:42:04
5.0 / 5
5065
تگهای خبر: رقابت , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
x
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳

لیزر تگ

لیزر و بازی

lazertag.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لیزر تگ محفوظ است