بازی لیزر تگ در ایران
دبیر ستاد اقتصاد دانش بنیان سلامت:

پشتیبانی از دانش بنیان هایی که هزینه سلامت را کاهش می دهند

پشتیبانی از دانش بنیان هایی که هزینه سلامت را کاهش می دهند به گزارش لیزر تگ، دبیر ستاد اقتصاد دانش بنیان سلامت از سرمایه گذاری بر دانش بنیان های عرضه دهنده خدمات کاهش دهنده هزینه های سلامت با تزریق ۵۰ درصد از هزینه های صرفه جویی شده در صندوق های راهبر اطلاع داد.



به گزارش لیزر تگ به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، رویداد «هوش مصنوعی و سلامت» با محوریت دستیار هوشمند خودمراقبتی بیمار، ۱۷ آبان ماه در مرکز بین المللی همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار گردید.
دانشگاه علوم پزشکی ایران مجری این طرح و وزارت بهداشت، مرکز ملی فضای مجازی، معاونت علمی ریاست جمهوی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، کمیسیون بهداشت مجلس، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه تهران از بانیان برگزاری این رویداد بودند. مبحث این رویداد، عرضه طرح هایی در رابطه با بحث دستیار هوشمند خود مراقبتی (Self-care Smart Assistant) یا به عبارت دقیق تر، دستیار هوش مصنوعی در رابطه با مراقبت از خود است. دستیار خود مراقبتی، نوعی نرم افزار یا دستگاه بهره برداری از هوش مصنوعی است که به افراد در بهبود کیفیت زندگی و رفاه شخصی کمک می نماید. این سیستم ها، اطلاعات شخصی را دریافت می کنند و سپس سفارش ها و راهنمایی های لازم را عرضه می دهند تا به افراد در مدیریت بهتر سلامت فیزیکی و روحی-روانی آنها کمک کنند. در این رویداد، تیم ها و شرکتهای دانش بنیان، ایده های خود در حوزه هوش مصنوعی سلامت را طی مدت ۱۰ دقیقه در مقابل داوران عرضه کردند.
مصطفی قانعی، دبیر ستاد اقتصاد دانش بنیان سلامت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، بحث خویش را با این نکته شروع کرد که معاونت علمی به چه روشی می تواند در بحث هوش مصنوعی و سلامت ورود کرده و چه انتظاری خواهد داشت؟ به باور او، هماهنگی بین بخشی ای که در جریان عملیاتی سازی رویداد «هوش مصنوعی و سلامت» مورد انتظار بود، تا حد قابل توجهی محقق شده است و این رویداد با محوریت خودمراقبتی هوشمند می تواند بستری برای تحقق این ایده باشد.
وی افزود: بر مبنای آمارها، نرخ مرکب رشد سالانه بازار سلامت الکترونیک در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۸۶.۴ میلیارد دلار بوده که به ۵۰۴.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۵ خواهد رسید و دراین میان، سهم اصلی بازار الکترونیک در سال ۲۰۱۸ متعلق به آمریکا بوده و سهم بریتانیا در بازار سلامت تا ۲۰۲۵ به ۲۸.۳ میلیارد دلار خواهد رسید. همچنین، درآمد کشور ژاپن از حوزه سلامت الکترونیک تا سال ۲۰۲۵ به ۲۷.۴ میلیارد دلار خواهد رسید.
دبیر ستاد اقتصاد دانش بنیان سلامت با اشاره به اینکه عدد بزرگی در بازار سلامت الکترونیکی وجود دارد که سهم ایران در این بازار عدد جدی ای نیست اظهار داشت: پرسش مهمی که امروز باید در مقابل خود قرار دهیم اینست که چرا نباید سهم قابل توجهی در این عرصه داشته باشیم و چطور می توان به این فضا ورود کرد؟
به زعم قانعی، شرکتهای دانش بنیانی که در حوزه سلامت الکترونیک ورود می کنند، باید به چهار نکته توجه داشته باشند؛ نخست آنکه، خروجی مطلوب برای ما جامعه سالم، فرد سالم و جمعیت سالم می باشد. دوم اینکه، آن چه تولید می کنند باید قابل استفاده، مورد اعتماد، پایدار، ایمن، اخلاقی و موثر باشد. سوم، مدلی که پیاده می کنند باید مردم محور و تقاضامحور بوده و از دسترسی گسترده و یکپارچگی لازم برخوردار باشد. از دیگر نکات قابل توجه، مدیریت ریسک، کیفیت و همینطور محرمانگی در عین شفافیت اطلاعات است چون اطلاعاتی که اغلب در فضای مجازی نشر داده می شود، مبتنی بر شواهد نیست و این عدم صحت مسائلی را بوجود می آورد. ازاین رو، طرحی که در حوزه هوش مصنوعی و سلامت نهایی می شود باید از این چهار دسته خصوصیت و مختصات برخوردار باشد.
وی افزود: سهم بالایی از بیماری ها به سبک زندگی افراد بر می گردد؛ بی تحرکی، تغذیه نامناسب، اختلال خواب و سیگار از جدی ترین علل بروز بیماری های غیر واگیر همچون دیابت، فشارخون و بیماری های قلبی هستند که از راه روش های خودمراقبتی، واکسیناسیون و خدمات سالمندی میتوان از بار این بیماری ها کاست. بحث سواد سلامت و ارتقای بهداشت محیط هم از دیگر موضوع هایی است که در همین مقوله باید حل نماییم.
قانعی در ادامه عمده مزایای هوشمندسازی حوزه سلامت را «بزرگ شدن اقتصاد کشور» و «ارتقا سلامت» عنوان نمود که ضمن ثروت آفرینی و اشتغال آفرینی، دغدغه بخش های مختلف سیستم حکمرانی شامل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی است.
وی تصریح کرد: خریدار خدمت باید حامی هوشمند سازی سلامت و بحث خودمراقبتی باشد. معمولا شرکت ها انتظار دارند خدمات آنها از جانب بیمارستان ها بعنوان مراکز خدمات دهنده که تأمین مالی آنها از جانب شرکتهای بیمه گذار است، خریداری شود این در شرایطی است که شرکتهای بیمه ای باید مبادرت به خرید این خدمات دانش بنیان کنند. در این راستا، مجلس شورای اسلامی هوشمندی تحسین برانگیزی داشت و تعیین کرد که بیمه ها باید پنج درصد در بحث پیشگیری ورود کنند و امید آن می رود که این قانون مترقی تصویب و اجرایی شود.
وی اضافه کرد: در مقابل، شرکتهای بیمه هم تأمین هزینه های خرید خدمات را مشروط به خدماتی می کنند که منجر به کاهش هزینه های درمان گردد.
وی خاطرنشان کرد: بر این اساس طبق توافق چهار جانبه معاونت علمی، سازمان بیمه سلامت، سازمان برنامه و بودجه و معاونت درمان وزارت بهداشت، بر جلب مشارکت بیمه سلامت ایران در سرمایه گذاری بر روی شرکتهای دانش بنیان عرضه دهنده خدمات کاهش دهنده هزینه های سلامت با تزریق ۵۰ درصد از هزینه های صرفه جویی شده در صندوق های راهبر، توافق شد.
قانعی با تکیه بر این که این توافق در پایلوت سلامت الکترونیک در دو نوع بیماری سرطان ریه و پستان در قم پیاده سازی شده است، اظهار داشت: در این پایلوت پرونده الکترونیک بیماران مبتلا به این دو نوع سرطان از جانب یکی از شرکتهای دانش بنیان و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی قم ایجاد خواهد شد.

1402/08/20
16:02:30
0.0 / 5
305
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
x
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴

لیزر تگ

لیزر و بازی

lazertag.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لیزر تگ محفوظ است