بازی لیزر تگ در ایران
گزارش مركز ملی فضای مجازی از آمار كسب وكارهای دیجیتال

60 درصد کسب وکارهای خرد در پلت فرم داخلی فعال می باشند

60 درصد کسب وکارهای خرد در پلت فرم داخلی فعال می باشند لیزر تگ: مرکز ملی فضای مجازی در گزارشی با تأکید بر این که بیش از 60 درصد کسب وکارهای خرد، یعنی بیش از یک میلیون، در سکوهای داخلی مشغول به فعالیت هستند و 23 میلیون کاربر یکتا در رسانه های اجتماعی داخلی عضو شده اند، اعلام نمود که تلاش این سکوها برای ارتقاء کمی و کیفی خدمات و تامین حداکثری نیازهای کاربران به مرور سبب افزایش کاربران فعال خواهد بود.


به گزارش لیزر تگ به نقل از ایسنا، آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی روز سه شنبه به ریاست رییس جمهوری برگزار شد، ابوالحسن فیروزآبادی - دبیر شورای عالی فضای مجازی- در حاشیه این جلسه درباره ی بسته حمایت دولت از کسب وکارهای اینترنتی اظهار داشت: استفاده بیش از پیامرسان ها و شبکه های داخلی در کشور و ثبات آن بررسی گردید و آمارها نشان میدهد بیش از ۶۰ درصد کسب وکارهای خرد در ۱۰ زیرساخت داخلی فعال شده اند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی اضافه کرد: در این نشست شاخص هایی از قبیل تحویل بسته های پستی بررسی گردید که حکایت از رشد قابل توجه نسبت به مرداد و شهریور داشت و نشان دهنده بازگشت رونق اقتصادی دیجیتال در زمینه کسب کار خرد و فضای مجازی بود. بر اساس قول وزیر ارتباطات امیدوار هستیم ظرف یک ماه مصوبه حمایت دولت از کسب وکارهای اینترنتی اجرائی شود.
در این جهت مرکز ملی فضای مجازی امروز اعلام نمود مصاحبه تلویزیونی دبیر شورای عالی فضای مجازی در هفدهم آبان ماه سال جاری درباب مهاجرت کسب وکارهای خرد به سکوهای داخلی، انعکاس نادرست تعدادی از رسانه ها را به همراه داشته است؛ برای اینکه تاکید فیروزآبادی در این مصاحبه بر «کسب وکارهای خرد» بوده که تعدادی از خبرگزاری ها و پایگاه های خبری با حذف عبارت «خرد»، به اشتباه این آمار را به کل کسب وکارها تعمیم داده اند. بدین جهت این مرکز، گزارش تشریحی مربوط به آمار ارائه شده را جهت تنویر افکار عمومی ارائه داد.
طبق این گزارش، بعد از بررسی، صحت سنجی و تطبیق گزارش های آماری منتشره از مراجع ذیل درباب اقتصاد اینستاگرام و تطبیق این گزارش ها با گزارش های رصدی مرکز ملی فضای مجازی، ابعاد مختلف وابستگی اقتصاد دیجیتال کشور به این سکوی خارجی احصاء و به اطلاع تصمیم گیران ازجمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ وزارت صنعت، معدن، تجارت؛ سازمان نظام صنفی کامپیوتر ای؛ اتحادیه کسب وکارهای اینترنی؛ گزارشات دوره ای ایسپا؛ گزارش تجاری تکراسا؛ گزارش بازار تبلیغات تکراسا؛ کمیسیون دانش بنیان و فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی؛ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) (سپهرا)؛ گزارش های منتشره از شرکت های بورسی (اپراتورهای ثابت و سیار و... ) و گزارش تعدادی از شرکت های بخش خصوصی فعال در زیست بوم فضای مجازی کشور؛ رسانده شده است.
آنچنان که در مصاحبه دبیر شورای عالی فضای مجازی به آن اشاره شده است، سکوهای داخلی قابلیت میزبانی از کسب وکارهای خرد را داشته و می توانند بستر مناسبی برای خرید و فروش و پشتیبانی از صنوف و مشاغل مختلف باشند. جدول زیر ۱۰ سکوی داخلی (که یاد شده دبیر شورای عالی فضای مجازی بوده اند) را از حیث امکانات کارکردی و تجاری با نمونه مشابه خارجی مقایسه کرده است. امکانات کارکردی به مجموعه ای از قابلیت های پایه ای در سکو اشاره دارد که امکان تعامل، بازخوردگیری، فروش و شبکه سازی را برای صاحبان کسب وکار فراهم می آورد. امکانات تجاری نیز به گروهی از مولفه ها توجه دارد که امکان بازارسازی را برای بازیگران اصلی اقتصاد دیجیتال فراهم می آورد.


آنچنان که اقتصاد دیجیتال را در سه لایه ی «هسته»، «اقتصاد دیجیتال» و «اقتصاد دیجیتالی شده» تقسیم بندی می کنند، اقتصاد اینستاگرام نیز در این سه بخش مورد بررسی قرار گرفته است. از مجموع گزارش های آماری که در بخش قبل ذکر شد، حجم بازار اینستاگرام در ایران در سال ۷۰ هزار میلیارد تومان است که اگر بخش های فاقد آمار را بصورت تخمینی به آن اضافه نماییم حداکثر ۷.۳ درصد از اقتصاد دیجیتال کشور را تشکیل خواهد داد. این ۷.۳ درصد نسبت حجم بازار اینستاگرام به کل اقتصاد دیجیتال کشور بوده و سهم اقتصاد اینستاگرام نسبت به تولید ناخالص داخلی بسیار کمتر از این مقدار است.

مشروح این آمار بدین صورت است که الف) سهم ترافیک اینستاگرام از کل حجم بازار فروش ترافیک توسط کاروران ارتباطی ثابت و سیار ۵۰ درصد بوده و معادل ۳۰ هزار میلیارد تومان در سال جمع بندی شده است. ب) برآورد میزان حجم بازار اینستاگرام در لایه دوم اقتصاد دیجیتال در حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان در سال برآورد می شود. حجم بازار در این بخش محصول فعالیت خدماتی همچون خدمات تبلیغاتی، خدمات پشتیبانی مشتریان، خدمات لجستیک، خدمات راه حل جامع و... است. ج) برآورد حجم بازار «اقتصاد دیجیتال شده» با اینستاگرام (شامل صفحات فروش البسه و پوشاک، هنرهای تجسمی و دستی، لوازم آرایشی و بهداشتی، زیورآلات، خدمات آموزشی و...) ۲۵ هزار میلیارد تومان در سال تخمین زده می شود.

مشاغلی که بر بستر اینستاگرام شکل گرفته یا توسعه یافته اند را در سه بخش اصلی می توان تقسیم بندی کرد:
بخش اول مشاغل صنفی، این دسته از مشاغل دارای مجوز فعالیت از صنوف مختلف بوده و از رسانه های اجتماعی به عنوان بستری برای بازاریابی استفاده می نمایند. فروش اصلی این دسته از مشاغل در خارج از اینستاگرامو با بهره گیری از درگاه های پرداخت اختصاصی یا بصورت حضوری صورت می پذیرد.
بخش دوم مشاغل خرد، این دسته از مشاغل بصورت صنفی فعالیت نمی کنند و علاوه بر بازاریابی، از اینستاگرام و دیگر پیامرسان ها به عنوان ابزار ارتباطی با مشتریان خود استفاده می نمایند. برمبنای بررسی ‎های انجام شده حدود ۴۱۵ هزار صفحه اینستاگرامی متعلق به مشاغل خرد بوده که شامل کسب کارهای خانگی و مشاغل زیرپله ای هستند. پرداخت این گروه از مشاغل عمدتاً به طور کارت به کارت یا پرداخت در محل به انجام می رسد.
بخش سوم، شاغل محتوایی؛ درآمدزایی این دسته از مشاغل مبتنی بر فروش کالا یا خدمات نیست، بلکه بوسیله مدیریت صفحات اینستاگرامی و جذب مخاطب مبادرت به جذب تبلیغات و درآمدزایی می کنند. بااینکه حدود ۶۰ درصد از مشاغل ایجادشده در اینستاگرام در این بخش قرار دارند ولی حجم بازار این گروه ۷.۵ درصد از کل است.

برمبنای پیمایش ملی که در شهریورماه سال جاری انجام شده، تنها ۶.۴ درصد از شهروندان خرید اینستاگرامی را ترجیح می دهند و دلایلی از قبیل بی اعتمادی نسبت به فروشنده و تحویل کالا (۳۹ درصد)، تحویل کالا با مشخصات متفاوت (۱۱ درصد) تاخیر در تحویل کالا (۳ درصد) و عدم امکان شکایت و پیگیری تخلفات (۸ درصد) به عنوان با اهمیت ترین دلیلهای بی اعتمادی به خرید اینستاگرامی ذکر شده است.
طبق گزارش های دریافتی از سکوهای داخلی و بررسی و صحت سنجی آنها، هم اکنون بیش از یک میلیون کسب وکار خرد در ۱۰ سکوی داخلی مشغول به فعالیت هستند. بعد از تقاطع گیری و حذف موراد مشترک مشخص شد که بیش از ۶۰ درصد از کسب وکارهای خرد در سکوهای داخلی مشغول فعالیت هستند.
آنچنان که در مصاحبه رییس مرکز ملی فضای مجازی تاکید شده و در این گزارش نیز نیز توضیح داده شده است، سکوهای داخلی امکانات لازم برای خدمت دهی به کسب وکارهای خرد را دارا بوده و مصوبه کارگروه اقتصاد دیجیتال، تسهیلات مناسبی را برای این گروه از خدمات در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، سکوهای داخلی هیچکدام از نقاط ضعف بی اعتمادی به خرید اینستاگرامی را ندارند و می توانند با افزایش اعتماد عمومی نرخ فروش کسب وکارهای خرد را بمراتب بالا برند.
هم اکنون ۴۱.۸ درصد از جامعه کاربران رسانه های اجتماعی (معادل ۲۳ میلیون کاربر یکتا) در پیامرسان ها و رسانه های اجتماعی داخلی عضو شده و به کاربران فعال این سکوها تبدیل گشته اند. تلاش این سکوها برای ارتقاء کمی و کیفی خدمات و تامین حداکثری نیازهای کاربران به مرور سبب افزایش کاربران فعال، افزایش جذب کسب وکارهای خرد در سکوهای داخلی و بالتبع رشد و توسعه زیست بوم کسب وکارهای مجازی در سکوهای داخلی خواهد بود.




منبع:

1401/08/21
09:28:05
0.0 / 5
135
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵

لیزر تگ

لیزر و بازی

lazertag.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لیزر تگ محفوظ است