در نشست مشترك عنوان شد؛
سهم ایران از بازار صادرات صنایع خلاق و فرهنگی جهان افزایش یابد
نقش دستگاه دیپلماسی در توسعه اقتصاد خلاق و بهره گیری از این ظرفیت کشور در صادرات صنایع خلاق وفرهنگی، بحث و بررسی گردید.
به گزارش لیزر تگ به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پرویز کرمی دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری، مهدی قلعه نوی رییس مرکز تعاملات بین الملل علم و فناوری معاونت علمی و فناوری و مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و تعدادی از مدیران این حوزه در نشستی درباب ضرورت و طراحی ساز و کارهای صادرات صنایع خلاق و فرهنگی در زمینه دیپلماسی گفت و گو کردند. در این جلسه، بر تبیین نقش صنایع خلاق و فرهنگی، شرکت های خلاق و خانه های خلاق و نوآوری در حوزه تولید وصادرات بین المللی تاکید گردید. نقش راهبردی و اثربخش صنایع خلاق در توسعه دیپلماسی پرویز کرمی دبیرستاد فناوری های نرم وتوسعه صنایع خلاق در این جلسه، با ارائه گزارشی از بازار صنایع خلاق و فرهنگ، سهم ایران از این بازار و ظرفیت های بالقوه موجود اظهار داشت: روند توسعه صنایع خلاق و فرهنگی در کشورهای دنیا به وضوح قابل مشاهده می باشد و این کشورها، به رغم آن که در عرصه های صنعتی پیشتاز هستند، راهبردها و سیاست های جدید تدوین کرده اند تا ضمن شناخت فرصت ها و تهدیدهای موجود، زمینه را برای توسعه صنایع خلاق و پیوند این عرصه با صنایع استراتژیک خود فراهم آورند. رییس ستاد اجرائی سازی سند ملی توسعه فناوری های فرهنگی و نرم افزود: راهبرد های صنعتی تدوین شده بر این اصل استوار است که ذی نفعان و طرح های بخش صنایع فرهنگی و خلاق باید در کنار یکدیگر صنعت ها لحاظ شوند. باتوجه به اهمیت رسوخ، آخرین فناوری های پیشرفته برای تولید محصولات و زنجیره ارزش صنعتی و احیای صنایع قدیم باید به بخش های فرهنگی و خلاق روی آورد. مزایای رقابتی سرمایه گذاری در زمینه صادرات صنایع خلاق و فرهنگی کرمی از ظرفیت های فراوان و مناسب کشور در صنایع خلاق و فرهنگی گفت و افزود: حوزه های مختلفی همچون گردشگری، صنایع سرگرمی و بازی، اسباب بازی، صنایع دیداری و شنیداری و رسانه های دیجیتال، مد و طراحی و معماری، صنایع دستی، چاپ، نشر، بسته بندی، هنرهای تجسمی و نمایشی، کسب وکارهای دیجیتال، تکنولوژی های جدید آموزش و یادگیری، نوآوری عمومی و مهندسی اجتماعی، ورزش و تندرسی، بازهای ویدئویی، پی نمایی و پویانمایی حوزه هایی هستند که ایران در آنها دارای ظرفیت های اشتغال آفرینی، خلق ارزش افزوده و صادرات است. وی به مزایای رقابتی که شرایط مناسبی برای سرمایه گذاری در زمینه صادرات صنایع خلاق و فرهنگی ایجاد می کند، اشاره نمود و اضافه کرد: دسترسی سهل و ارزان به مواد اولیه، نیروی انسانی خلاق و توانمند، قیمت بالای ارز، هزینه پایین حمل و نقل از ایران به خاورمیانه و اروپا به سبب موقعیت جغرافیایی کشور، پایین بودن قیمت تمام شده و حجم قابل توجه تقاضای بازار محصولات صنایع خلاق و فرهنگی، تاب آوری محصولات و خدمات صنایع خلاق و فرهنگی نسبت به تحریم شرایط مناسبی برای سرمایه گذاری در این عرصه را به وجود می آورد. دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری افزود: اکوسیستم صنایع خلاق و فرهنگی متشکل از ۷۰ خانه خلاق و نوآوری بعنوان مکانی برای خلق ایده تا تجاری سازی محصول و خدمت و ۱۵۰۰ شرکت خلاق و حدود ۱۳۰ شرکت دانش بنیان حوزه فرهنگی و خلاق، همچون مزایای رقابتی است که شرایط مناسبی برای سرمایه گذاری در زمینه صادرات صنایع خلاق و فرهنگی به وجود می آورد. وی با اشاره به این موارد و تحقق سند توسعه ملی صنایع نرم و فرهنگی، جهت ایجاد تحول بنیادی برای افزایش سهم ایران در بازار صنایع خلاق و فرهنگی، پیشنهاد نمود تا این مساله بعنوان یک مساله اولویت دار ملی، در دستور کار نهادهای بالادستی و مقامات عالی کشور برای طراحی سازوکار مناسب و دقیق که توسط تمام بخش های حاکمیتی درایران و نمایندگان خارج از کشور بصورت هماهنگ پیگیری شود، قرار بگیرد. همراهی وزارت امور خارجه برای توسعه صادرات محصولات خلاق و فرهنگی در بخش دیگری از این جلسه مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با تاکید بر آمادگی این وزارتخانه برای جلب همکاری و حمایت دستگاه دیپلماسی برای توسعه صنایع خلاق اظهار داشت: در راه توسعه دیپلماسی، از ظرفیت شرکت های خلاق و فعالان این حوزه استفاده و حمایت می نماییم. صفری همین طور بر بسترسازی وایجاد زمینه های معرفی وتسهیل صادرات صنایع خلاق و کمک به شرکتهای خلاق این حوزه در کنار شرکت های دانش بنیان بوسیله سفرا وکاردارن ورایزنان اقتصادی تاکید نمود. ارزش بالای صنایع خلاق و ظرفیت صادراتی در این جلسه، با تاکید بر این که هم اکنون با توجه به نزدیک شدن مرزهای اقتصاد، خلاقیت و نوآوری و صنایع فرهنگی به یکدیگر، امروزه ظرفیت های نوظهور و گوناگونی در این حوزه ها به وجود آمده است که در قالب صنایع خلاق به سبب ارزش اقتصادی و روند خلقشان مورد توجه بسیار زیادی قرار گرفته است، ضروریست به صادرات صنایع خلاق و فرهنگی کنار دیگر محصولات و خدمات و صنایع توجه گردد تاکید گردید. طرفین بر این نکته مهم اجماع داشتند که ارتباط فزاینده این صنایع با فناوری و نیز توسعه فضای وب و دیجیتال از یک سو و تاثیرات جنبی فرهنگی و اجتماعی بخش عمده ای از محصولات و خدمات آن بر مصرف کنندگان از طرف دیگر، سبب شده است که صنایع خلاق و فرهنگی جایگزین مناسبی برای مساعدت با توسعه اقتصادی و کارآفرینی در نظر گرفته شوند. خاصیت های متنوع صنایع خلاق همچون تکیه به خلاقیت و استعداد انسانی، رشد سریع توام با اشتغال آفرینی با سرمایه گذاری پایین و راندمان بالا، وابستگی بسیار ک متر به منابع طبیعی، تجهیزات و مواد اولیه، وسعت و تنوع بالای موضوعات، رشد سریع بازار و گردش مالی نسبت به سایر حوزه ها، عدم نیاز به پیچیدگی های فناورانه و صنعتی، فاصله زمانی بسیار کمتر از تبدیل ایده به کسب وکار نسبت به محصولات صنعتی و فناوری بالا، واکنش مناسب به تغییرات و قدرت انتقال بالای پیام موجب می شود که نقشی قابل توجه را در اقتصاد مبتنی بر صادرات ایفا کند. در این جلسه عنوان شد که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بعنوان مهم ترین نهاد سیاستگذار کشور در زمینه توسعه و تجاری سازی فناوری های پیشرفته فعالیت می کند وروزآمدسازی برنامه ها و اهداف در جهت توسعه صادرات محصولات خلاق را در دستور کار خود قرار داده است. درهمین راستا، ذی نفعان و طرح های حوزه صنایع فرهنگی و خلاق، شرکت های خلاق و پلت فرم خانه های خلاق و نوآوری را در کنار شرکت های دانش بنیان مورد توجه قرار داده است.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان لیزرتگ در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲