بازی لیزر تگ در ایران
گزارش لیزر تگ؛

راه حل ارتقای همزمان امنیت سایبری و راندمان شبكه ریلی

راه حل ارتقای همزمان امنیت سایبری و راندمان شبكه ریلی لیزر تگ: بااینکه سال هاست که کارشناسان ریلی خواهان واگذاری اپراتوری شبکه ریلی به بخش خصوصی برای ارتقای راندمان هستند، اما حمله اخیر سایبری به شبکه، اهمیت اجرای این راه حل را دو چندان کرد.



به گزارش لیزر تگ به نقل از مهر، بررسی ماهنامه های آماری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نشان میدهد که تعداد لکوموتیوهای در سرویس شبکه حمل و نقل ریلی در بازه زمانی بین فروردین تا اسفند ۱۳۹۹، نزدیک به ۸ درصد افت کرده است.
به بیان دیگر در طول این زمان ۱۲ ماهه، بیش از ۴۷ دستگاه لکوموتیو به ارزش جایگزینی حداقل ۴ الی ۵ هزار میلیارد تومان، از حَیّز انتفاع خارج شده اند.
این در حالی است که جایگزینی این تعداد لکوموتیو در کشورها با چالش های عدیده ای همچون تحریم های بین المللی و یا نبود منابع اعتباری مورد نیاز مواجه می باشد.

نکته حائز اهمیت آنست که از تعداد لکوموتیوهای موجود نیز به درستی و به میزان بهینه استفاده نمی شود؛ به بیان دیگر در صورتیکه میزان استفاده از لکوموتیوهای موجود حتی به اندازه نرمال های جهانی نبوده است، این میزان از خرابی و از رده خارج شدن کشنده های ریلی در شبکه اتفاق افتاده است.
راه آهن به اندازه یک سوم تعهداتش عمل می کند
علی رغم تعهد راه آهن بعنوان مالک بیش از ۷۰ درصد از کشنده های ریلی موجود و بهره بردار اصلی شبکه ریلی کشور، که در زمان خصوصی سازی واگن های باری متعهد به سیر روزانه ۳۰۰ کیلومتری واگن های انتقال یافته به بخش خصوصی شده بود، اکنون میانگین سیر روزانه این واگن ها در حدود ۱۱۰-۱۲۰ کیلومتر در روز است که نشان دهنده شکاف عمیق وضعیت موجود بهره برداری و وضع مطلوب آنست.
در چنین شرایطی، راه آهن بجای آنکه بتواند در سال بیش از ۱۰۰ میلیارد تن-کیلومتر حمل بار ریلی انجام دهد، فقط در بهترین رکورد خود توانست ۳۳ تا ۳۴ میلیارد تن حمل بار انجام دهد.
بنابراین موضوع نظام مدیریت و بهره برداری از شبکه حمل و نقل ریلی و هم چنین بهره برداری از ناوگان و آلات نقلیه ریلی باید بطور ویژه مورد اهتمام قرار گیرد.
شکل نگرفتن اقتصاد ریل در سایه راندمان پایین شبکه ریلی
پایین بودن نرخ راندمان شبکه حمل و نقل ریلی باعث شده است تا علاوه بر آنکه اقتصاد حمل و نقل ریلی شکل نگرفته و شرکت های خصوصی مالک واگن نیز متضرر شوند، بلکه حتی خود راه آهن هم بعنوان یک شرکت درآمد-هزینه ای نتوانسته است به سودآوری لازم برسد و برای پوشش هزینه های خود و توسعه شبکه نیازمند استفاده از منابع بودجه های عمومی کشور است.
این در حالی است که اصلاح ساختار مدیریت و بهره برداری از شبکه ریلی کشور می تواند ریل را به جایگاه اصلی خود در اقتصاد بعنوان یکی از پیشران های توسعه کشور بازگرداند و سرمایه گذاری در این عرصه را برای بخش های غیردولتی و مردمی جذاب و اقتصادی کند.
کارشناسان براین باورند که یکی از راهکارهای حل مشکلات فعلی راه آهن، رجوع به قانون خصوصی سازی و تکمیل اجرای این قانون با رعایت الزامات و پیش شرط هایی است.
کارشناس ریلی: قانون اجازه واگذاری اپراتوری شبکه به بخش خصوصی را می دهد
در همین رابطه محمدجواد شاهجویی، کارشناس اقتصاد حمل و نقل ریلی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طبق بخشنامه اجرائی تعیین سهم بهینه بخش های دولتی و غیردولتی در کارهای راه و راه آهن، دولت می تواند تا سقف صد درصد از کارهایی چون مدیریت ترافیک و بهره برداری از شبکه خطوط ریلی، مالکیت انواع واگن های مسافری و خدماتی مربوط و راهبری قطارهای مسافری، مالکیت انواع لکوموتیو و خودکشنده ها و بهره برداری از آنها و همین طور مالکیت انواع واگن های باری و راهبری قطارهای باری را به بخش غیردولتی واگذار کند.
بهره برداری می تواند بدون انتقال مالکیت به بخش غیر دولتی تفویض شود
شاهجویی اشاره کرد: البته در ماده ۹ این بخشنامه تصریح شده است که ۱۰۰ درصد مالکیت خطوط اصلی راه آهن شامل خطوط موجود، درحال ساخت و آنچه که در آینده ایجاد می شود و همین طور مالکیت ناوگان و ماشین آلات ریلی در اختیار دولت بوده و قابل انتقال به بخش غیردولتی نیست. در عین حال امکان فعالیت، راه اندازی و سرمایه گذاری بخش غیردولتی در خطوط اصلی راه آهن وجود دارد و این بخش می تواند با رعایت ضوابط مربوط از این خطوط بهره برداری کند.
این کارشناس اقتصادی درباب راه حل حل معضلات راه آهن اظهار داشت: بنابراین، یکی از بهترین راهکارهای حل مشکل پایین بودن نرخ راندمان شبکه ریلی ایران، اعطای مجوز بهره برداری از شبکه خطوط ریلی به بخش خصوصی، بدون انتقال مالکیت آنست. اعطای مجوزهای انتقال اپراتوری محورهای ریلی به بخش خصوصی مشروط بر عملکرد می تواند علاوه بر حل مشکل عدم استفاده بهینه از شبکه ریلی، دست شرکت راه آهن را در ایفای نقش اساسی خود که نقش تنظیم گری است، بازتر کند.
حمله سایبری اخیر؛ نشان دهنده اهمیت واگذاری اپراتوری شبکه به بخش خصوصی
وی با اشاره به حمله سایبری اخیر به شبکه راه آهن اظهار نمود: معتقدم که شبکه ارتباطی شرکت راه آهن نباید طوری طراحی شده باشد که به امنیت آن بتوان خللی وارد کرد. لایه های امنیتی شبکه راه آهن می تواند در دو سطح برنامه ریزی شود در یکی از این سطوح که مربوط به سیر و حرکت قطارهاست باید ذیل شبکه اطلاعات ملی (اینترانت) صورت گیرد تا حملات سایبری نتواند بر آن تأثیر بگذارد.
کارشناس صنعت ریلی تاکید کرد: در حمله سایبری اخیر به شبکه شرکت راه آهن، گراف سیستمی راه آهن از کار افتاده و گراف دستی به هر ناحیه از شرکت راه آهن واگذار شده است؛ این اتفاق سبب شده تا نواحی راه آهن با هم هماهنگ نبوده و در شبکه اختلال به وجود آمده است؛ قطارها نیز بموقع مقصد نمی رسند و زمان رسیدن آنها غیر قابل پیش بینی است.
ناحیه ای کردن راه آهن، ناکارآمد است
وی بیان کرد: ساختار فعلی راه آهن که ناحیه ای کردن آنست، ناکارآمد بوده و در مدیریت شبکه بهره برداری راه آهن، یک برنامه ریزی اشتباه است بدین سبب راهکاری که برای اپراتوری شبکه ریلی در خصوص خصوصی کردن آن همیشه از طرف کارشناسان مطرح می شود، این ساختار اشتباه را اصلاح می کند؛ اگر هم موضوع ایمنی هر ناحیه یا منطقه مطرح شود، خود شرکت های خصوصی می توانند ورود کرده و با سیستم های قوی تر و محصولات به روز تر از نظر امنیتی، مشکل ایمنی آن منطقه را برطرف کنند.

1400/04/23
11:27:58
0.0 / 5
250
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴

لیزر تگ

لیزر و بازی

lazertag.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لیزر تگ محفوظ است