اجبار كمیته راهبری رجیستری برای ثبت گوشی مسافری
به گزارش لیزر تگ مدیركل دفتر حفاظت از حقوق مصرف كننده رگولاتوری اعلام نمود رجیستری گوشی تلفن همراه مسافری تنها با درج شماره سیم كارتی امكان پذیر است كه حداقل ۲۰ روز از زمان فعال سازی آن گذشته باشد.
به گزارش لیزر تگ به نقل از ایسنا به گزارش لیزر تگ به نقل از ایسنا، طرح رجیستری یا شناسنامه دار کردن تجهیزات سیمکارت خور از همان زمان که بعنوان راهی برای مبارزه با قاچاق عنوان شد، با چالش هایی همراه بود. در نخستین تجربه این طرح که برمبنای IMEI گوشیها بود، این کد قابل جعل بود و بنابراین در جدید ترین اجرای رجیستری، تلاش شد با ترکیب دو شناسه گوشی و سیمکارت به صورت همزمان، از شکست باردیگر این طرح جلوگیری شود.
از سوی دیگر، با اجرای رجیستری برای تمامی برندهای گوشی، افرادی که منافعشان از راه قاچاق تأمین می شد، دست به کارهای مختلفی برای دور زدن این طرح زدند. یکی از این راه ها، واردات چمدانی گوشیهای مسافری بود؛ چونکه افرادی که به این شیوه گوشیهای خویش را وارد می کردند، از پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده معاف شده و از معافیت های گمرکی هم بهره می بردند. این مورد سبب شد مسئولان روش دریافت مستقیم کد فعال سازی گوشی مسافری بعد از پرداخت عوارض و ثبت موفق شناسه سریال دستگاه در گمرک جایگزین شود که با اتصال گمرک به سامانه همتا امکان پذیر شد.
روش دیگری که واردکنندگان غیررسمی و قاچاق چیان گوشی جهت استفاده از گوشیهای قاچاق انتخاب کردند، استفاده از اطلاعات مسافران واقعی بود که باآنکه خودشان مبادرت به واردات گوشی نکرده اند، اما برخی با گرفتن اطلاعات از آنها، مبادرت به واردات گوشی به اسمشان کردند. باآنکه با تصمیم به افزایش تعرفه گمرکی و حذف معافیت ۸۰ دلاری برای واردات تلفن همراه مسافری، واردات غیررسمی گوشی تا حد زیادی کاهش پیدا کرد، اما هنوز هم استفاده از روش هایی که تلاش در فروش گوشیهای وارداتی غیررسمی دارند، ادامه دارد.
لزوم سپری شدن حداقل ۲۰ روز از زمان فعال سازی سیم کارت
در این راستا و به نقل از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، پیمان قره داغی اظهار داشت: از آنجائیکه برخی افراد سودجو با سوءاستفاده از اطلاعات هویتی مسافرانی که به خارج از کشور سفر کرده و به کشور بازگشته اند، به نام آنها سیمکارت خریداری نموده و از آن برای رجیستری گوشی تلفن همراه قاچاق استفاده می کردند، به دنبال در خواست رگولاتوری، کمیته راهبری طرح رجیستری، سپری شدن حداقل ۲۰ روز از زمان فعال سازی سیمکارت را برای رجیستری گوشی مسافری الزامی کرد.
وی در تشریح جزئیات این اجبار عنوان کرد: علاوه بر خرید و فعال سازی سیمکارت، اجبار مدت زمان ۲۰ روزه برای سایر تغییرات سیمکارت مانند ترابرد، تغییر در مالکیت، تعویض سیمکارت یا تغییرات مربوط به اسناد هویتی مشترک (شناسنامه) را هم شامل می شود.
مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری با اشاره به اینکه هم اکنون به محض فعال سازی سرویس تلفن ثابت، تلفن همراه و یا اینترنت پرسرعت، بلافاصله پیامکی با ماسک cra به سیم کارتی که به نام مشترک ثبت شده است، ارسال و به مشترک در مورد فعال شدن آن سرویس اطلاع رسانی می شود، اظهار نمود: در صورتیکه مشترک برای چنین سرویسی اقدام نکرده باشد، می تواند از راه مراکز تماس اپراتورها برای غیرفعال سازی این سرویس ها اقدام نماید.
قره داغی اظهار داشت: حالا با اجبار ۲۰ روزه کمیته راهبری طرح رجیستری مشترکان فرصت کافی دارند تا در صورتیکه متوجه سوءاستفاده از اطلاعات هویتی خود شدند، برای ثبت شکایت و قطع سیم کارتی که خود مبادرت به خریداری آن نکرده اند در اپراتور همراه اول با شماره ۰۹۹۹۰، در اپراتور ایرانسل با شماره ۷۰۰ و در اپراتور رایتل با شماره ۲۰۰ تماس بگیرند و برای تماس با خط اپراتوری غیر از اپراتور خودشان با شماره گیری ۰۹۱۲۹۹۹۰ از خدمات مرکز تماس همراه اول، شماره ۰۹۳۷۷۰۷۰۰۰۰ اپراتور ایرانسل، شماره ۰۹۲۰۲۰۰۰۰۰۰ اپراتور رایتل، شماره ۰۹۹۹۹۹۹۹۰۰۰ اپراتور سامان تل، شماره ۰۹۹۸۱۰۰۰۰۰ اپراتور شاتل موبایل و شماره ۰۹۹۹۱۱۰۰۰۰۰ اپراتور نگین تل (آیتل) استفاده کنند.
وی درباره راه های رسیدگی به شکایات مشترکان در مورد سوءاستفاده از اطلاعات هویتی، بیان نمود: مشترکان در صورت داشتن شکایت در مورد سوءاستفاده از اطلاعات هویتی خود می توانند با مرکز تماس ۲۴ ساعته ثبت و پاسخگویی به شکایات مردمی ۱۹۵ تماس گرفته و یا به سایت cra.ir، ۱۹۵https: // مراجعه نموده و شکایت خویش را ثبت و برای قطع سیمکارت اقدام نمایند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب