یك مقام مسئول در رگولاتوری؛
ارزیابی دوره ای وضعیت كیفیت اینترنت در كشور
به گزارش لیزر تگ مدیركل نظارت بر خدمات ICT رگولاتوری از برنامه ریزی برای ارزیابی دوره ای بهبود شاخصهای اینترنت اطلاع داد و اظهار داشت: اگر اپراتوری از آستانه كیفیت در نظر گرفته شده عبور كرد، به آن تذكر می دهیم.
محمد امامی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به گزارشی که اخیرا از جانب سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد وضعیت کیفیت اینترنت در کشور انتشار یافته است، عنوان کرد: رگولاتوری با عنایت به نصب سامانه های نظارتی متعدد، عملکرد عرضه دهندگان خدمات اینترنت را به صورت لحظه ای و مداوم رصد می کند. وی اظهار داشت: ارزیابی از وضعیت عرضه خدمات اینترنت با راه اندازی سیســتم های یکپارچه و کارآمد جهت کنترل کیفیت سرویس (QoS) و کیفیت تجربـه (QoE) برپایه استانداردهای موجود، انجام شده است و گزارش کاملی از وضعیت اینترنت کشـور اخیرا روی سایت سازمان تنظیم مقررات در دسترس قرار گرفته است. امامی افزود: ارزیابی از وضعیت کیفیت اینترنت در کشور بر اساس بررسی وضعیت فناوری های dsl، tdlte، FTTX، ۲G، ۳G و ۴G و هم نحوه خدمت رسانی ۱۴ اپراتور ثابت و سیار انجام شده است. وی اظهار داشت: رگولاتوری کیفیت مشترک نهایی را بر اساس اینکه کیفیت سرویس و کیفیت تجربه کاربری مشترک چگونه است، مورد بررسی قرار داده است. به بیان ساده تر تاکیدمان روی این است که وقتی مشترک از خدمات اینترنتی در حوزه ثبت و سیار استفاده می نماید چه کیفیتی را احساس می کند. مدیرکل نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ضمن اشاره به شاخص هایی که در زمینه کیفیت خدمات اینترنت مدنظر قرار دارد، اظهار داشت: اینکه بسته اطلاعاتی از لحظه ارسال در شبکه تا زمان رسیدن به مقصد چه تفاوت زمانی را دارد، مدت زمان تاخیر و صحت ارتباطات میان مبدا و مقصد و هم میانگین نرخ اتلاف بسته های اینترنت، همچون این شاخص ها در پارامتر کیفیت سرویس (QoS) است. در همین حال سنجش کیفیت سرویس انتقال فایل برمبنای آپلود و دانلود، مدت زمان ارسال درخواست به سمت سرور و نحوه دسترسی به سرویسهای تحت وب، در پارامتر کیفیــت تجربه (QoE) دیده شده است. وی با اشاره به اینکه رگولاتوری این شاخص ها را تبدیل به عدد کرده تا مشخص شود کاربری که از اینترنت استفاده می نماید چه کیفیتی دریافت می کند، افزود: در این ارزیابی شاخصهای شبکه از دید خود شبکه و هم از دید مشترک، مورد بررسی قرار گرفته است. امامی اضافه کرد: این آمار برپایه اطلاعات ۶۷۰۰ سنجه که در مناطق مختلف در شبکه اپراتورها، مخابرات و زیرساخت نصب شده، به دست آمده است. ازاین رو کاربران می توانند جزئیات کاملی از نحوه عملکرد اینترنت اپراتورها را دریافت کرده و اپراتورهای مختلف را در استان های مختلف از لحاظ تکنولوژی های ثابت و سیار در عرضه خدمات دیتا، با یکدیگر مقایسه کنند. مدیرکل نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اظهار داشت: در این گزارش که در ارتباط با ۶ ماهه اول سال ۹۹ است و برمبنای استانداردهای ITU به دست آمده، میانگین کشوری با هر کدام از اپراتورها قابل مقایسه است. به این مفهوم که مشخص شده کدام یک از اپراتورها از میانگین کشوری بالاتر بوده و وضعیت نامناسبی داشته اند و کدام اپراتورها در کدام منطقه، دارای وضعیت مناسب تری هستند. وی در پاسخ به این سؤال که هر یک از اپراتورها در کدام مناطق با مشکل کیفیت مواجهند، اظهار داشت: در این گزارش، اطلاعات کامل استانی همه اپراتورها برمبنای پارامترهای مدنظر و به ازای تکنولوژی های متفاوت دیده می شود. برای مثال در تصویر زیر در بررسی شاخص Jitter که در ارتباط با زمان تاخیر ارسال بسته اینترنت در شبکه است، هرچه عقربه به سمت پایین تر باشد و به صفر نزدیک شود، نشان دهنده کیفیت بهتر تکنولوژی خواهد بود.
وی اظهار داشت: ما در رگولاتوری برای بهبود شاخص ها، عملکرد اپراتورها را به صورت دوره ای چک می نماییم و آستانه کیفیت را طوری درنظر گرفته ایم که اگر اپراتوری از این آستانه کیفی عبور کرد به آن تذکر می دهیم؛ در این راستا معمولا سامانه سنجش اپراتورها هم این اطلاعات را تایید کرده و مشکل را رفع می کند. امامی اضافه کرد: نکته مهم این است که سنجش کیفیت در این گزارش برپایه سرویس نقطه پایانی مشترک (end to end) محاسبه شده است. به این مفهوم که محاسبات برمبنای کل مسیر پهنای باند بوده و فقط در محدوده کشور نیست. چون که امکان دارد اینترنت کاربر با سرعت و کیفیت خوب به لب مرز برسد اما از آنجا به بعد با مشکل کیفیت مواجه شود. بنابراین در این ارزیابی، کل مسیر را درنظر می گیریم. ازاین رو چیزی که بعنوان استاندارد و ملاک مقایسه منطقی به نظر می آید، این است که اپراتورها از میانگین کشوری پایین تر یا بالاتر هستند. امامی در پاسخ به این سؤال که با عنایت به این محاسبات، در مجموع کیفیت اینترنت سیار و ثابت را چگونه ارزیابی می کنید، تصریح کرد: اگر تحریم وجود نداشت و برای مثال در کشور، CDN یک سایت پربازدید را داشتیم، تمامی شاخصهای ما بهبود پیدا می کرد. چون که برای مثال به جای اینکه یک سرویسی را از کشوری مانند فرانسه بیاوریم، آنرا در تهران دریافت می کردیم. بنابراین نمی گردد اظهار داشت که شرایط ما چگونه است. شرایط ما با کشورهای دیگر متفاوت است و فقط می توان کیفیت اینترنت عرضه شده را با میانگین کشوری مقایسه کرد.
منبع: لیزر تگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب