بازی لیزر تگ در ایران

قیمت های فعلی اینترنت تا كجا دوام می آورد؟

قیمت های فعلی اینترنت تا كجا دوام می آورد؟ به گزارش لیزر تگ مسؤولان ارتباطی ایران در حالی از كوشش برای ثبات قیمت های اینترنتی صحبت می كنند كه عرضه دهندگان اینترنت ثابت می گویند با همین قیمت ها هم گرفتار مشكل هستند و توسعه نیافتگی خویش را به علت دامپینگ اپراتورهای سیار می دانند.


به گزارش لیزر تگ به نقل از ایسنا، باآنكه قیمت كالاهای مصرفی یا خدمات عرضه شده به كاربران با افزایش روبرو بوده و شاید یكی از معدود مواردی كه در این سال ها علیرغم افرایش نرخ ارز، متناسب با آن رشد نكرده، خدمات اینترنتی شركت هاست؛ موضوعی كه هرچند حالا هم خوشایند كاربران اینترنتی نیست، اما با سوق دادن كاربران به استفاده از اینترنت همراه، اینترنت ثابت را گرفتار مشكل كرده و به اعتقاد كارشناسان، در دراز مدت برای توسعه ارتباطی دردسرساز خواهد شد.
شواهد نشان داده است این روزها شركت های عرضه دهنده اینترنت ثابت گرفتار مشكلات مالی شدند و بعضی از آنها بازار را به اپراتورهای موبایلی واگذار كردند، چونكه پایین بودن تعرفه اینترنت در اپراتورهای موبایلی، سبب شده تمایل افراد به استفاده از اینترنت موبایل به جای اینترنت ثابت باشد و درنتیجه شركت های FCP در حال از دست دادن مشتركانشان هستند.

مردم قیمت اینترنت را با وضعیت اقتصادی شان می سنجند
با این حال، اخیراً حسین فلاح جوشقانی - رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی - با ابراز امیدواری درباره ی گران نشدن قیمت اینترنت هم در حوزه اینترنت ثابت و موبایل و از طرفی درباره گلایه همیشگی كاربران اینترنت در مقایسه با مقیاس جهانی، اظهار داشت: در مقیاس های جهانی ایران ارزان ترین قیمت اینترنت را دارد. ازاین رو قیمت اینترنت ایران، ارزان تر از میانگین جهانی هم در حوزه اینترنت ثابت و هم در حوزه اینترنت موبایل است.
بر این اساس، واقعیت این است كه مردم بر مبنای درآمد و وضعیت اقتصادی خودشان معتقدند كه قیمت اینترنت در ایران گران است، در مقابل اپراتورها با عنایت به هزینه های بالای سرمایه گذاری و نگهداری معتقدند كه قیمت اینترنت در ایران ارزان است. بر این اساس، یك عدم توازن میان خواسته های كاربران اینترنت و عرضه دهندگان خدمات اینترنت یعنی اپراتورها وجود دارد و در این شرایط، ما بعنوان وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف هستیم كه یك نوع توازن برقرار نماییم.
در این باره، معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان كرد: از نقطه نظر بررسی های اقتصادی، قیمت اینترنت در ایران با عنایت به فضای رقابتی حاكم میان اپراتورها، بالا نیست، چونكه مثلاً در حوزه موبایل اپراتورها می توانند هر گیگابیت بر ثانیه را حسب مصوبات تا ۴۰ هزار تومان به فروش برسانند. این در شرایطی است كه در جهت فضای رقابتی میانگین قیمت هر گیگابیت بر ثانیه ۳.۵ تا ۴ تومان است. در حوزه اینترنت ثابت كه قیمت به مراتب پایین تر هم هست.

مهاجرت كاربران از اینترنت ثابت به همراه
از سوی دیگر، شركت های عرضه دهنده اینترنت ثابت معتقدند دامپینگ و قیمت های كمتر از كف در شركت های همراه در جشنواره ها باعث مهاجرت مشتركین اینترنت ثابت به سمت همراه شده است، چونكه این شركت ها در سال های اخیر با سوءاستفاده از وضعیت نظارتی و بخصوص بعد از ابلاغ مصوبه ۲۶۶، با عرضه طرح های ویژه و قیمت های زیر كف مصوب سازمان مشتركین را ترغیب به استفاده از حجم های ترافیك بالا و بسیار ارزان می كنند.
این در شرایطی است كه جوشقانی اعتقاد دارد «با مصوبه ۲۶۶ كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات كه تاكید دارد عرضه كنندگان خدمات دسترسی به اینترنت پرسرعت ثابت از راه فناوری های سیمی (اعم از سیم مسی و فیبر) باید جداول تعرفه ای خویش را مبتنی بر سرعت و به صورت غیرحجمی (Connection based) تنظیم كنند وضعیت بهتر هم شده است و مردم باكیفیت بهتری سرویس های خویش را در اختیار می گیرند.»
در حالیكه قیمت سایر اقلام مصرفی در سال های گذشته با افزایش روبرو بوده، تعرفه های ارتباطی با كاهش مواجه می باشد و علت این مورد هم این است كه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعتقاد دارد در تلاطم اقتصادی نباید صرفاً هزینه را از جیب مردم برداریم و اگر می خواهیم ICT رشد و توسعه پیدا كند، هزینه خدمات ICT باید متناسب با جیب مردم باشد. همان گونه كه جوشقانی می گوید باآنكه نمی تواند وعده كاهش قیمت اینترنت را بدهد، اما تمام تلاش بر این است كه در شرایط فعلی، خدماتی كه به مردم می شود با قیمتی متناسب باشد.

مشكل دیگر در راه توسعه؛ نبود سرمایه گذاری
با این حال، مشكلی كه عرضه دهندگان اینترنت ثابت بر آن تاكید دارند، در كنار تناسب نداشتن تعرفه های اینترنت همراه در مقایسه با اینترنت ثابت، مشكل دیگر را نبود سرمایه گذاری می دانند. باآنكه مسئولان سرمایه گذاری مناسب مانند سرمایه گذاری كه در حوزه اپراتورهای همراه شده را چاره ای برای حل مشكل عرضه دهندگان اینترنت ثابت می دانند، اما باید توجه داشت كه سرمایه گذار باید اطمینان داشته باشد كه اگر سرمایه گذاری كرد، سرمایه اش با یك سود منطقی برمی گردد، در غیر این صورت، اقدام نخواهد كرد.
اما در عین حال، رئیس سازمان تنظیم مقررات رادیویی بیان می كند كه تمام تلاش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بعنوان رگولاتوری یا مقررات گذار، این است كه قیمت های عرضه خدمات اینترنت توسط اپراتورها از آنچه حالا عرضه می شود، بالاتر نرود. در همین راستا، همه هدف ما این است كه هزینه های اپراتورها را كاهش دهیم. وقتی هزینه ها كاهش پیدا كند، می توان مانع از افزایش قیمت عرضه خدمات آنها شد.
البته نمی توان انكار كرد كه هزینه ی اپراتورها امسال هم افزایش خواهد داشت؛ جوشقانی در این باره می گوید: اپراتور انتظار دارد كه این افزایش هزینه به شكلی به واسطه افزایش قیمت و یا حداقل كاهش هزینه ها جبران شود. در همین راستا و برای پاسخ به انتظار اپراتورها برای كاهش هزینه ها، طی یك سال و نیم گذشته، در حوزه هایی كه در اختیارات وزارت ارتباطات بود، در حوزه پهنای باند اینترنت، شركت ارتباطات زیرساخت بعنوان عرضه دهنده اینترنت به اپراتورها، در دو مرحله قیمت های خویش را كم كرد و این كاهش قیمت بخشی از هزینه های اپراتورها را جبران كرد.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم چنین ابراز امیدواری كرده كه «با مدیریت هزینه ها و با فرایندهایی كه در اختیار وزارت ارتباطات است، همچون كاهش قیمت اینترنتی كه به اپراتورها عرضه می شود یا حداقل افزایش ندادن آن، بتوانیم مانع افزایش قیمت اینترنت امسال بشویم.» اما شاید نتایج ثبات قیمت ها در این مرحله را باید از عرضه دهندگان اینترنت ثابت پرسید كه برای دسترسی به فیبر نوری، دست روی دست گذشته و مشكلات مالی و سرمایه گذاری را مانع از توسعه ارتباطات ثابت می دانند.



1398/01/26
16:24:31
5.0 / 5
4304
تگهای خبر: اپراتور , ارتباطات و فناوری اطلاعات , اطلاعات , اینترنت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳

لیزر تگ

لیزر و بازی

lazertag.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لیزر تگ محفوظ است