بازی لیزر تگ در ایران
در گفت وگو با لیزر تگ بررسی شد

اولویت مهم کاربران برای کوچ به پیامرسان های داخلی چیست؟

اولویت مهم کاربران برای کوچ به پیامرسان های داخلی چیست؟ لیزر تگ: یک کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ی ملزومات حمایت و تقویت پیامرسان های داخلی، با اعتقاد به این که باید سطحی از امنیت و پایداری سیستم در پلتفرم های داخلی افزایش پیدا کند، اصرار کرد که پیامرسان ها می توانند با هم به سمت کنسرسیوم شدن پیش بروند.


محمدرضا اصنافی - کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات - در گفت و گو با ایسنا، درباره ی الزامات و راه حل ها برای کوچ مناسب به پیامرسان های داخلی، با اعتقاد به این که برخی راه حل ها به سبب شرایط موجود کارایی ندارند اظهار داشت: می توان چند راه حل را برای افزایش ظرفیت پیامرسان ها ارائه کرد و انجام داد؛ اول این که ما نیازمند یک پلتفرم واحد هستیم نه چند پلت فرم، به عبارتی همین شکسته شدن پلتفرم ها سبب می شود آنها مزیت رقابتی خودرا در مقابل پلتفرم های خارجی از دست بدهند. بطور مثال در گذشته همه در پیامرسان تلگرام یا واتس آپ بودند اما حالا برخی از کاربران بطور مثال در پیامرسان بله یا ایتا هستند و این سبب می شود توان رقابتی خودرا از دست بدهند.
اصنافی افزود: مسئله دیگر این است که پیامرسان ها می توانند با هم به سمت کنسرسیوم شدن پیش بروند؛ بطور مثال شورای عالی فضای مجازی می تواند به عنوان محور عمل کرده و ظرفیت های فنی همه را ترکیب کند و یک کنسرسیوم پلتفرم داشته باشیم که به نظر من این ایده مفیدتر است تا اینکه پلتفرم ها بخواهند بصورت جدا فعالیت کنند؛ البته این عوامل باتوجه به شرایط موجود ممکنست کارایی کمی داشته باشد و اینطور نیست که بمحض انجام پروژه، با موفقیت مواجه شود.
این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه سخنانش با اعلان اینکه باید سطحی از امنیت و پایداری سیستم در پلتفرم های داخلی افزایش پیدا کند، اشاره کرد: شرایط باید طوری باشد که این پلتفرم ها جز با حکم قضایی نتوانند محتوایی را پاک یا کاربری را محدود کنند. این که فرضا با دستور هر دستگاه امنیتی یا رابط قضایی، پلتفرم ها مجبور به اجرا باشند، سبب خواهد شد که پایداری این سیستم ها پایین بیایند. درنتیجه اگر مقرراتی در این زمینه وضع شود که اعمال محدودیت فقط با حکم قضایی قابل انجام باشد، این یک مزیت شمرده می شود.
وی درباره ی ملزومات حمایت و تقویت پیامرسان های داخلی اظهار داشت: نکته اول این که وام دادن به پلتفرم ها ضرر است و نباید این امر اتفاق بیافتد برای اینکه اختصاص وام یا تسهیلات، ممکنست آنها را وابسته کند و سبب انحرافشان شود. دولت باید با این پلتفرم ها در پروژه ای که آنرا موفق می داند، شریک شود و ریسک آنرا بخرد و در سود و زیانش سهیم شود، نه این که به پلتفرم ها وام داده شود برای اینکه اختصاص وام، انتقال ریسک به مالکیت پلتفرم شمرده می شود و چون ریسک در این عرصه بالاست، ممکنست با دریافت وام، آنرا در حوزه ای که ریسک کمتری دارد، سرمایه گذاری کنند اما گر دولت ریسک آنها را بخرد، انگیزه پلتفرم ها هم افزایش پیدا خواهدنمود.
اصنافی اشاره کرد: مسئله دیگر تامین زیرساخت های فنی است که می تواند به پیامرسان ها یا پلتفرم های داخلی کمک نماید، همین طور در زمینه تحقیق و توسعه یا R&D کمک به پلتفرم ها موثر است و این که اگر قرار باشد کمکی هم صورت گیرد، به شرط این باشد که ۵۰ درصد در زمینه R&D باشد.
وی موضوع دیگری که دولت می تواند درباره ی آن به پلتفرم ها کمک نماید را بحث شفاف سازی مقررات دانست و اشاره کرد: مهم ترین مسئله ای که پلتفرم ها دارند، عدم شفافیت مقررات و نحوه نظارت هاست که این سبب می شود مزیت خودرا نسبت به رقبای خارجی از دست بدهند.
این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ی نقش معافیت های مالی و ارائه تسهیلات به کاربران برای تشویق آنها در ورود به پلتفرم های داخلی، اظهار داشت: مسئله کاربر برای ورود به این پلتفرم ها، محدودیت محتواست، درحقیقت کاربر بدنبال محتوایی است که بتواند حصار رسانه ای را بشکند و بتواند دسترسی متنوع تری به اخبار سیاسی و اجتماعی و غیره داشته باشد.
وی تاکید کرد: پلتفرم های داخلی تا آن زمان که نتوانند نیاز کاربر به محتوای مناسب و متنوع را برطرف کنند، حتی وجود معافیت و ارائه تسهیلات هم چندان موثر نخواهد بود و به عقیده شخصی من تسهیلات مالی ممکنست سبب انحراف پلتفرم ها هم بشود. از طرف دیگر در نظر گرفتن ارزش افزوده هم تأثیر اندکی در ورود کاربران به پلتفرم های داخلی دارد، بطور مثال برخی پیامرسان ها حالا این اقدام را انجام می دهد اما در عمل نتوانستند مزیتی ایجاد کنند.
اصنافی افزود: این اقدام مثل این است که به یک ماشین که نمی تواند حرکت نماید، آپشن های مختلف اضافه شود، یعنی فرد ماشینی را خریده تا از آن استفاده نماید اما حرکت نمی کند؛ در حوزه پلتفرم های داخلی هم ممکنست شرایط به همین صورت باشد، آپشن وجود داشته باشد اما به اصطلاح راه نرود.
این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه سخنانش درباره ی زمان فراگیر شدن استفاده از پیامرسان های داخلی، اعتقاد دارد که دراین زمینه اقداماتی باید در گذشته و قبل تر از شرایط سیاسی فعلی انجام می شد.
اصنافی با اعلان اینکه صیانت از حقوق کاربران و اطمینان به امن بودن اطلاعات آنها در استفاده و اقبال از پیامرسان های داخلی اولویت اول و دوم کاربر است، اشاره کرد: این امر هم مهمست برای اینکه کاربران محتوای مهم و خاصی ندارند که نگران امنیت آن باشند، درحقیقت کابران مصرف کننده هستند؛ بطور مثال جمعیت ۷۰ و ۸۰ درصدی از مصرف کننده محتوا داریم که اصلا محتوایی تولید نمی کنند که نگران امنیت آن باشند.
وی درباره ی راهکارهای بلندمدت و کوتاه مدت در حوزه فرهنگ سازی استفاده از پیامرسان های داخلی برعهده چه نهادهایی است، اظهار داشت: صدا و سیما همچون نهادهایی است که دراین زمینه می تواند فرهنگ سازی لازم را انجام دهد. البته باید اصرار کرد که فرهنگ سازی اغراق آمیز هم نتیجه برعکس خواهد داشت. به عقیده من اگر اجازه داده شود در فرهنگ رقابت اقتصادی این پلتفرم ها هم رشد کند، نتایج بهتری مشاهده می شود. رگولاتوری هم دراین زمینه باید شفافیت بوجود آورد و در نتیجه این اقدامات مردم خود به خود به این پلتفرم ها کوچ می کنند.
او در پاسخ به این پرسش که آیا زیرساخت ها، رایانش ابری و سرورهای کشور پایداری لازم برای جذب تعداد بالای کاربر را دارند، اظهار داشت: این سوال را باید مسئولان وزارت ارتباطات پرسید و آنها باید پاسخ دهند.
این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ی تجربه سایر کشور ها دراین زمینه اظهار داشت: بیشتر کشور های دنیا در این راه حرکت کرده اند ولی هر کشوری باتوجه به شبکه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود باید اقدامی انجام دهد، برخی از کشورها مانند روسیه و چین دراین زمینه خیلی موفق بودند اما کشورهایی هم هستند شکست خورده اند و الزاما تجربه سایر کشورها دراین زمینه جواب نمی دهد.
اصنافی درباره ی این که شکل ظاهری و سرعت بالای پیامرسان ها چقدر می تواند در اقبال کاربران به استفاده از پیامرسان های داخلی موثر باشد اشاره کرد: تعداد زیادی کاربر بدون موضع سیاسی در کشور داریم که به اصطلاح کاربر خاکستری و فقط خواهان سرویس هستند و هرچه به آنها سرویس بدهند از آن استفاده می نمایند و در این شرایط اساسا شکل ظاهری و سرعت بالا مزیت شمرده می شود.





منبع:

1401/08/04
10:15:03
0.0 / 5
436
تگهای خبر: ارتباطات و فناوری اطلاعات , اطلاعات , بدن , تلگرام
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳

لیزر تگ

لیزر و بازی

lazertag.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لیزر تگ محفوظ است