بازی لیزر تگ در ایران
دبیر شورای عالی فضای مجازی:

400هزار نفر در كشور، قمارباز آنلاین هستند

400هزار نفر در كشور، قمارباز آنلاین هستند به گزارش لیزر تگ دبیر شورای عالی فضای مجازی از ارائه مجوز به وزارت ارتباطات برای مذاکره با اینستاگرام و توئیتر آگاهی داد و اظهار داشت: گوگل صدها میلیارد تومان در ایران درآمد دارد اما هیچ سیاستی روی آن اعمال نمی گردد.


به گزارش لیزر تگ به نقل از مهر، چهلمین نشست هم افزایی فعالان فضای مجازی پاک با حضور ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورایعالی فضای مجازی و با هدف بررسی وضعیت حکمرانی فضای مجازی کشور برگزار گردید. در این نشست فعالان فضای مجازی پاک ضمن اشاره به مساله فضای مجازی و شبکه های اجتماعی که تبدیل به حاکمیت در دنیا شده است، به نبود موفقیت کشور در لایه و سرویس خدمات فضای مجازی پرداختند که قدرت حاکمیت ما را گرفتار مشکل کرده است. در این نشست کوتاهی وزارت ارتباطات در مذاکره با سکوهای خارجی فراگیر در ایران برای گرفتن امتیاز و اعمال سیاست های کشور، مورد انتقاد قرار گرفت. ابوالحسن فیروزآبادی در این نشست ضمن اشاره به تحولات قدرت در دنیا که از قدرت سخت به سمت قدرت نرم حرکت کرده است، عنوان کرد: الان رسانه های اجتماعی و پلت فرم ها در دنیا قدرت نرم بوجود آورده اند و به شکلی استفاده کنندگان از این شبکه ها، تحت تاثیر این قدرت قرار گرفته و حتی مدافع آن هستند. اعمال حکمرانی پلتفرمی در فضای مجازی وی ضمن اشاره به اینکه قدرت نرم در دنیای امروز از انحصار حکمرانی اینترنت و اطلاعاتی بودن این فضا، حاصل می شود، افزود: اعمال این قدرت نیز از راه پلت فرم اتفاق می افتد و آن هم در انحصار شرکتهای آمریکایی است. دبیر شورایعالی فضای مجازی با اشاره به اینکه امروزه شاهد می باشیم که پلت فرم ها، قلمروی فضای مجازی را شکل داده اند، اظهار داشت: در کنار این تحول، شاهد تحول برهم زنندگی و آنارشیزم در فضای مجازی هستیم که بی قاعدگی و هنجارشکنی را به همراه دارد و به علت این ویژگی، شاهد انکار گزاره های علمی و بی نظمی های گسترده در این فضا هستیم. فیروزآبادی با اشاره به اینکه در این فضا، نوآوری به صورت افراطی مورد تبلیغ قرار می گیرد، اظهار داشت: ما شاهد یک نوآوری بی هدف برای بزرگ کردن بازار سرمایه و بهم ریختن نظم اقتصادی در فضای مجازی هستیم. وی با تکیه بر اینکه تکنولوژی های امروز به منظور برهم زدن نظم به وجود آمده اند و موجب دور زدن اعمال حاکمیت ها بر دروازه های ورودی کشورها شده اند، افزود: برای مثال پروژه هایی مانند اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس، این نظم را به هم ریخته است. دبیر شورایعالی فضای مجازی ضمن اشاره به اینکه مساله آنارشیزم در فضای مجازی، چالشی برای حکمرانی کشورها در این فضا است، اظهار داشت: امروز شاهد فراحکمرانی فضای مجازی هستیم که در اختیار شرکتهای بزرگ آمریکایی است و اینترنت به روش فراحکمران در اختیار پلت فرم های آمریکایی قرار دارد. وی اظهار داشت: در این سطح از حکمرانی، دولت ها وجود ندارند و قدرت در اختیار شرکت هایی است که پلت فرم دارند. در این فضا پاسخگویی و مسئولیت پذیری دیده نمی گردد و ابهام و گمنامی از دیگر خاصیت های این فضا است. فیروزآبادی ضمن اشاره به اخراج ترامپ از سکوهای اجتماعی در آمریکا اضافه کرد: این مورد مثالی برای ناهنجاری در حکمرانی فضای مجازی و آنارشیزم در این فضا است. آیا باید مدل جهانی شدن اینترنت را بپذیریم؟ رئیس مرکز ملی فضای مجازی در پاسخ به این سؤال که با عنایت به تفاوت فرهنگی و تمدنی کشور ما با قلمرو حاکمیت پلت فرم ها در دنیا، آیا این مدل جهانی شدن را باید بپذیریم یا توانمندی جدا شدن از این ناهنجاری وجود دارد، توضیح داد. وی اظهار داشت: پیش از این کشور آمریکا قول داده بود از حکمرانی یکجانبه اینترنت دست بردارد. اما به این وعده عمل نکرد. به همین خاطر ما شاهد جریان های پرقدرت حتی در اروپا هستیم. الان اروپا، مخالفت با حکمرانی یکجانبه آمریکا را تحت عنوان دفاع از حریم خصوصی مطرح کرده و این مورد خلاف نظر آمریکا در حکمرانی مشارکتی و تقدم آزادی بر همه چیز است. فیروزآبادی افزود: چین هم موضع مشخصی در اینباره دارد. با نگاه به بازار جهانی، نخستین استراتژی تهاجمی خویش را با ۵G عرضه کرده و به دنبال این است که پلت فرم هایش بازارهای دیگر را فتح کنند. روسیه هم به فکر استقلال است و با عنایت به توانایی های فرامرزی همچون همکاری با کشورهای مشترک المنافع، عرضه خدمات پایه ای مانند موتورهای جستجو و پیام رسان ها را فراهم نموده است. وی اظهار داشت: در ایران اما برنامه های بلندمدتی در این حوزه وجود نداشته است و با عنایت به این که ما وسعت سرزمینی و جمعیتی و قابلیت های فرامرزی نداریم، باید به موقعیت های فرهنگی و زبانی با کشورهای همسایه توجه می کردیم. اما شواهد نشان داده است که نگاه ما بیشتر به سمت محدودسازی بوده و قلمروسازی در این عرصه شکل نداده ایم. فیروزآبادی ضمن اشاره به ورود شرکت هواوی به بازار تجهیزات مخابراتی کشورمان از سال ۷۶ اظهار داشت: حدود ۲۳ سال از آن زمان می گذرد و ما برای بازیگری در عرصه حاکمیت فضای مجازی فکری نکرده ایم. وی اظهار داشت: الان اعتقاد بنده بر این است که باید از تکنیک بومی سازی پلت فرم عمل نماییم. چون که ماهیت پلت فرم ها بر پایه مغزافزار است و در صورتیکه روی این مورد تمرکز نماییم، ظرف ۵ سال آینده می توانیم به نقطه فعلی چین برسیم. در شرایط فعلی کشور، بهتر است که بخش غیرسرمایه ای که همان پلت فرم ها هستند، را قلمروسازی نماییم. دبیر شورایعالی فضای مجازی تصریح کرد: سفارش ما هم اکنون این است که به جای آغاز برنامه های کلان، بهتر است فعلاً بر پلت فرم ها تمرکز نماییم. ایران باید با پیروی از الگوی قدرت سخت خود، که به جای تولید و خرید هواپیماهای گران قیمت، در آن به توسعه توان موشکی خود پرداخته و توازن قدرت را از این طریق بوجود آورده است، در فضای مجازی نیز بر توسعه پلت فرم ها بعنوان ابزاری کم هزینه و کارآمد، تمرکز کند. باید تلفیقی از قدرت سخت و نرم داشته باشیم و با هزینه های کم می توانیم امید داشته باشیم که در یک دهه آینده شرایط را تغییر دهیم. وی اظهار داشت: این مورد با عنایت به موقعیت استراتژیک فرهنگی و سیاسی کشورمان و پیشینه قومی و زبانی با کشورهای همسایه، می تواند با هزینه های کم اجرایی شود. اما موضوع این است که ما در کشور در این عرصه وحدت نظری نداریم؛ حتی یک برنامه تحول دیجیتال تدوین نشده است. بنابراین نباید خیلی امیدوار بود که از الان بازار کشورهای همسایه را فتح نماییم. بهتر است که از درون خودمان در حوزه خدمات و پلت فرم شروع نماییم. دبیر شورایعالی فضای مجازی با تکیه بر اینکه پلت فرم ها در حکمرانی فضای مجازی ما دخالت می کنند، افزود: پس از تولید قلمرو روی پلت فرم ها و جمع آوری قدرت، می توان به مدیریت قدرت رسید که اسم آن حکمرانی است. در آینده شاهد عدم قدرت فیلترینگ خواهیم بود فیروزآبادی در مورد اینکه یکی از موضوعات حکمرانی، بحث فیلترینگ است و آیا باید به فیلترینگ بعنوان یک ابزار قدرت نگاه کرد، اظهار داشت: فیلتر ابزار قدرت سخت است؛ ما باید بنا را بر این بگذاریم که این ابزار، شدنی نبوده و در آینده هم نشدنی تر است. چون که با عنایت به تعدد راه های دور زدن فیلترینگ مانند اینترنت ماهواره ای، در آینده شاهد عدم قدرت فیلترینگ خواهیم بود و تلاش شرکتهای آمریکایی نیز بر همین منوال است. وی با اشاره به اینکه الان دیتا دارای ارزش اقتصادی می باشد و مانند نفت می باشد، اضافه کرد: باید برای ورود و خروج دیتا بعنوان یک کالای باارزش در عصر مجازی، مقررات گذاری و سیاستگذاری شود و این مقررات گذاری نباید از راه فیلتر صورت گیرد. دبیر شورایعالی فضای مجازی ضمن اشاره به سانسور محتوای ایرانی در بستر پلت فرم های خارجی، اظهار داشت: اینها صاحب پلت فرم هستند و قاعده مالکیت خویش را دارند. ما توقع زیادی داریم که در زمین طرف بازی نماییم و توقع اعمال سیاست نداریم. وی با تکیه بر اینکه معتقد به مدیریت ورود و خروج داده از کشور هستم که باید بعنوان یک پدیده اقتصادی به آن توجه ویژه شود، اضافه کرد: برخی کشورها این مدیریت را با ابزار فیلترینگ و برخی با توافق با پلت فرم انجام می دهند. الان کشوری مانند ترکیه با گوگل به توافق رسیده است. این توافقات در کشورهایی مانند پاکستان و چین هم انجام می شود. پلتفرمی مانند تلگرام با دولت پاکستان و اندونزی به توافق رسیده است. گوگل صدها میلیارد تومان سالانه در ایران درآمد دارد اما هیچ گونه اعمال سیاستی روی آن نمی گردد. بی عملی و بی تدبیری وزارت ارتباطات برای مذاکره با پلت فرم های خارجی فیروزآبادی با تکیه بر اینکه این فضای مذاکره در ایران هم وجود دارد و حتی شورایعالی فضای مجازی برای مذاکره با پلت فرم ها مجوز داده است، اظهار داشت: ما به دوستان می گوئیم بروید مذاکره کنید. اما متأسفانه یک نوع بی عملی و بی تدبیری در این عرصه وجود دارد و از روش های چانه زنی قدرتی کمتر استفاده می شود. حتی اگر بخواهند به صورت مکتوب نیز نامه می دهیم تا بروند مذاکره کنند اما دوستان نمی روند. وی افزود: وزارت ارتباطات می توانست برای مذاکره با اینستاگرام، توئیتر و گوگل بهتر عمل کند. این فضا وجود دارد اما ظرفیت نیست. دبیر شورایعالی فضای مجازی در پاسخ به این سؤال پرتکرار که اگر بحث حاکمیت سایبری دغدغه مشترک هم است، چرا کار عملیاتی اتفاق نمی افتد و کجای سیستم با اشکال روبرو است، اظهار داشت: در این حوزه نباید افراط و تفریط کرد. نباید بگوییم هیچ کاری نمی گردد. ما در مورد مقررات گذاری در شورایعالی فضای مجازی کارهای خوبی صورت داده ایم. باآنکه تعداد جلسات شورا جای انتقاد دارد و تنها ۱۰ جلسه ۲ ساعته در یک سال تشکیل شده است. اما اسناد خوبی در این زمان کم به تصویب رسیده است. وی اظهار داشت: وضعیت فعلی پیام رسانه ای بومی قابل مقایسه با ۳ سال قبل نیست و الان این پلت فرم ها توانایی رفع نیاز کشور را دارند و شبکه ملی اطلاعات ما می تواند کار خویش را انجام دهد. فیروزآبادی با تکیه بر اینکه نهادسازی هایی که در کشور اتفاق می افتد قابل دفاع است، اضافه کرد: ما در کشور در عرض یک ماه و نیم، سرویس رمز پویا را راه اندازی کردیم. این مورد نشان از قدرت امنیتی در فضای مجازی دارد. البته موضوع اینجاست که متناسب با سرعت تحول فضای مجازی و نیز شدت فتنه و قدرت غرب برای حکمرانی بر ما، برنامه سرمایه گذاری در این عرصه صورت نمی گیرد و متناسب با این تحول، به سرمایه گذاری توجه نمی گردد. وی ضمن اشاره به شیوع کرونا که برخی موارد در ارتباط با فضای مجازی را تسریع کرد، افزود: یکی از چالش های مهم ما موضوع آموزش مجازی بود و بارها و بارها جلسه گذاشته و تاکید داشتیم که باید یک پلت فرم آموزش مجازی در کشور ایجاد شود تا نظام آموزشی از دست ما خارج نشود. به مدد کرونا بالاخره این مورد به انجام رسید و الان شبکه آموزش مجازی بومی در کشور وجود دارد. ۴۰۰ هزار نفر در کشور قمارباز آنلاین هستند دبیر شورایعالی فضای مجازی ضمن اشاره به تحولات یک سال گذشته نظام بانکی کشور بر اساس سیاستگذاری های موجود، اظهار داشت: اقدامات خوبی در حوزه مقابله با قمار در فضای مجازی صورت گرفته است. الان مطابق شناسایی های انجام شده از راه درگاه های بانکی، مشخص شده که ۴۰۰ هزار نفر در کشور قمارآنلاین بازی می کنند و در مورد مقابله با آنها اقداماتی در دست انجام است. وی اظهار داشت: در حوزه مباحث در ارتباط با دروس حوزه علمیه، توافقات خوبی انجام شده است و مواردی مانند هوش مصنوعی، بلاکچین و سایر فناوری های نو به دروس حوزه وارد شده اند. به صورت کل در خیلی از موارد اقدامات خوبی صورت گرفته و البته در بخش هایی نیز ضعف وجود دارد. وی درباره سیاستگذاری در حوزه پیام رسان های بومی در کشور اظهار داشت: از نظر ما شبکه شاد یک پیام رسان نیست و یک تلفیقی از پلت فرم آموزشی و پیام رسانی است. از نظر ما، کشور نیازمند ۳ مدل پیام رسانی بومی مانند توئیتر، اینستاگرام و تلگرام است. ما مدل شبیه اینها را باید در کشور پیاده سازی نماییم. فیروزآبادی با تکیه بر اینکه تعداد کاربر ایرانی فعال در توئیتر حدود ۴۰۰ هزار نفر ارزیابی می شود، اظهار داشت: مدلهای شبیه اینستاگرام و تلگرام بیشتر مورد توجه کاربران ایرانی است و ما سفارش کرده ایم که با عنایت به این که بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری در این عرصه نیست، از توان خصولتی (اپراتورهای موبایل) برای ایجاد پیام رسان های بومی قوی استفاده گردد. وی در پاسخ به اینکه چرا مسؤلان مربوطه برای وضعیت اینستاگرام دغدغه ندارند و آیا قدرتی برای مذاکره با این پلت فرم وجود دارد اظهار داشت: با عنایت به تجربه تلگرام، تا زمانی که آلترناتیو و جایگزینی برای اینستاگرام نداشته باشیم، هر اقدام شتابزده ای نتیجه عکس خواهد داد. ما معتقدیم فضای مجازی نیاز امروز ما است و شکل زندگی ما بدون پیام رسان ممکن نیست. بنابراین ما باید بتوانیم در نظام به این توافق برسیم که یک پیام رسان در این قالب راه اندازی نماییم. دبیر شورایعالی فضای مجازی ضمن اشاره به اینکه برخی فقط به مشکلات اخلاقی اینستاگرام می اندیشند، اما من مشکلات را خیلی فراتر می بینم، تصریح کرد: اینستاگرام مخاطب را در حباب اطلاعاتی قرار می دهد، خودشیفتگی دیجیتالی را در کاربران دامن می زند و اراده پلت فرم را بر افراد تحمیل می کند. این مورد بحران زا است. اما با این حال، عده زیادی در این بستر زیست می کنند و ما نمی توانیم به سادگی این بستر را مسدود نماییم. بلکه باید جایگزینی برای آن پیدا نماییم.


منبع:

1399/10/21
21:09:59
0.0 / 5
69
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲

لیزر تگ

لیزر و بازی

lazertag.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لیزر تگ محفوظ است